피해구제 안내

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에어인디아 항공교통이용자 피해구제 안내 Damage Redress for Air India Customer

I. 법적근거: 항공법 제 119조의2 및 항공법 시행규칙 제288조의2 Legal Basis: Aviation Act, 119.2, and Aviation Act Enforcement Regulations, 288.2
II. 피해구제 대상 Damage Redress in Cases of:
  1. 1. 항공교통사업자의 운송 불이행 및 지연 Aviation transporter’s failure to transport/delay of transport
  2. 2. 위탁수하물의 분실 및 파손 Loss and/or damage of checked baggage
  3. 3. 항공권 초과 판매 Oversold flight tickets
  4. 4. 취소 항공권의 대금환급 지연 Delayed payment of refund for cancelled flight tickets
  5. 5. 탑승장, 항공편 등 관련 정보 미제공으로 인한 탑승 불가 Unable to board flight as airline didn’t provide information about boarding gate, flight number, etc.
  6. 6. 항공사 과실로 인한 항공마일리지의 누락 Missing mileage due to airline’s negligence
  7. 7. 항공사의 사전고지 없이 소멸된 항공마일리지 Mileage expired without airline’s prior notice
  8. 8. 「교통약자의 이동편의 증진법」 제2조제7호에 따른 이동편의시설의 미설치로 인한 항공기의 탑승장애 Impediments to boarding due to failure to install mobility facilities as required by the Act on Promotion of the Transportation Convenience of the Mobility Disadvantaged, 2.7
  9. ※ 단, 기상상태, 항공기 접속관계, 안전운항을 위한 예견하지 못한 정비 또는 공항운영 중 천재지변 등의 불가항력적인 사유로 발생한 피해는 구제대상에서 제외 However, redress is not provided if the damage is due to uncontrollable circumstances, such as meteorological conditions, flight connections, unforeseen maintenance for safe flight operations, natural disasters in the course of airport operations, etc.
III. 피해구제 접수처의 설치 및 운영 Applying for Damage Redress
  1. 1. 피해접수처 및 문의처 Locations and contact information
    ◈ 우편(인천공항지점): 인천시 중구 공항로 272 인천국제공항 여객터미널 2044호 (우)22382
         Mail(airport office): Room 2044, 272, Gonghang-ro, Jung-gu, Incheon, Korea 22382
         우편(서울사무실): 서울특별시 종로구 율곡로 6 트윈트리타워 A동 13층 (우)03142
         Mail(Seoul office): 13F, BLDG A,Twintree tower, 6, Yulgok-ro, Jongno-gu, Seoul, Republic of Korea 03142
    ◈ 방문: 에어인디아 공항 지점, 에어인디아 서울 지사, Visit: Air India airport office, Air India Seoul office,
    ◈ 문의: 1.2.3.5.8번 사항 인천공항 032-743-0321, apmicn-ai@airindia.co.kr,
         4.6.7번 사항 서울사무실 02-752-6310, rsvnai@airindia.co.kr
         Inquiries: Incheon Airport :032-743-0321, apmicn-ai@airindia.co.kr, City Office : 02-752-6310, rsvnai@airindia.co.kr /
  2. 2. 처리기한: 피해구제신청 접수일로부터 14일 이내 Processing time: within 14 days of receipt of application
  3. 3. 처리결과 안내: 전화, 문자메시지, 이메일, 우편 중 신청서 작성 시 선택
    Notification of outcome: choose phone, text, email or mail
  4. 4. 이의신청 방법 및 절차: 처리결과 통지 후 고객이 이의신청 시 항공사에서 한국소비자원으로 이송
    Filing an appeal: after receipt of outcome, complete appeal application by mail/email (include application number, name) and send to Air India for transfer to Korea Consumer Agency
IV. 피해구제 처리절차도 (Procedure for Damage Redress)
  • 피해구제신청서 작성 · 제출
    Complete/submit
    application(customer)
  • 피해구제신청 접수 및 확인증(내용)
    발송(에어인디아)
    Receipt:confirmation sent
    (Air India)
  • 피해발생 경위조사 (에어인디아)
    Investigation of damage
    (Air India)
  • 고객요청 또는 이의신청 시
    한국소비자원 이송 (에어인디아)
    Transfer to Korea Consumer
    Agency if customer requests or
    appeals (Air India)
  • 처리결과 고객 통지 (에어인디아)
    Notice of outcome to customer
    (Air India)
  • 관련법령 및 약관 등 처리방법 검토
    (에어인디아)
    Evaluation of related laws and
    provisions, etc.(Air India)

항공사에서 신청내용에 대한 처리가 곤란하거나 고객의 요청이 있을 경우에는 그 신청을 접수받은 날로부터 14일 내에 피해구제 신청서를 「소비자기본법」에 따라 한국소비자원에 이송하여 처리 In accordance with the Framework Act on Consumers, and application for damage redress may be transferred to the Korea Consumer Agency within 14 days of receipt if it is difficult for Air India to process the application or if the customer so requests.

신청서 다운받기